Prijs

Grootste kunstprijs in Nederland uitgereikt aan Sara Sejin Chang (Sara van der Heide)

Theodora Niemeijer Prijs ter waarde van €100.000,- onderstreept belang van noodzaak betere representatie vrouwelijke kunstenaars.

De Theodora Niemeijer Prijs ter waarde van €100.000,- is bedoeld om de representatie en waardering van vrouwelijke kunstenaars te vergroten en wordt eens in de twee jaar uitgereikt.

De kunstprijs werd in 2012 geïntroduceerd omdat werken van vrouwelijke kunstenaars nog steeds ondervertegenwoordigd zijn in tentoonstellingen en (museale) collecties.

De winnaar ontvangt € 75.000 vrij besteedbaar en €25.000 wordt gereserveerd om een acquisitie te doen van deze vrouwelijke kunstenaar voor een Nederlands museum.

Met het uitreiken van de prijs wil Stichting Niemeijer Fonds de hedendaagse vrouwelijke mid-career kunstenaar onder de aandacht brengen die een consistent oeuvre heeft opgebouwd, voor wie de prijs een steun is in haar ontwikkeling en bijdraagt aan de zichtbaarheid als kunstenaar. De aankoop van een werk is een middel om betere representatie van vrouwelijke kunstenaars te bewerkstellingen in het Nederlands kunstlandschap.

Als nominatoren komen in beginsel in aanmerking de directeur van het Van Abbemuseum, Stedelijk museum Amsterdam, Museum Arnhem, Kunstinstituut Melly en Centraal Museum Utrecht. Iedere nominator mag drie kandidaten nomineren.

Welke hedendaagse mid-career vrouwelijke kunstenaar wonend en/of werkend in Nederland, of werkend in het buitenland met de Nederlandse nationaliteit, zou u vaker in het Nederlands (kunst) landschap willen zien? Behoort u niet tot de nominatiegerechtigden, attendeer dan een van bovenstaande musea op deze kunstenaar.